Wednesday 28 October 2015

Jom berusaha memiliki 5 kekayaan

Kekayaan, pasti ramai terbayang wang berjuta-juta,wang yang sarat tersimpan dalam akaun bank, berjalan dengan dompet berisi wang berpuluh ribu..


Tapi tak bermakna kalau kaya hutang keliling pinggang, hutang rumah, hutang kereta dan lain-lain.


Jangan bersedih..ada banyak lagi kekayaan selain wang ringgit.. Jom kita perhati kekayaan lain dalam diri kita:-


1) Kaya Sahabat.
Kan seronok ada kaya sahabat, kemana kita pergi ada sahabat yang boleh bantu kita, walaupun pendapatan tak lumayan, hidup sederhana, kehidupan berjalan lancar dengan bantuan sahabat, kawan2 tanpa diminta menghulurkan bantuan tak kira masalah perkara besar atau kecil.
best kan..


2) Kaya ilmu pengetahuan
Mudah saja jadi kaya dengan ilmu pengetahuan.orang yang kaya ilmu tidak boleh ditandingi oleh orang lain, masyarakat akan menghormati orang yang banyak ilmu.
ilmu lebih bermakna jika berkongsi dengan masyarakat. tak gitu..


3) Kaya kegembiraan
Apabila kita gembira dengan perkara yang diusahakan pasti kita gembira dengan kehidupan seharian.Gembira merupakan satu kekayaan. Jika pekerjaan kita memberi tekanan, stress, rakan kerja tak sefahaman membuatkan kita terasa miskin.


4) Kaya keluarga
Ada keluarga bahagia, sayang menyayangi adalah satu kekayaan besar.
Tak guna da banyak wang, tapi tak bahagia, benci lihat anak-anak, isteri, hidup akan rasa sunyi dan bosan walaupun ada wang yang banyak.


5) Kaya tanpa fikir soal wang
Kita bebas dari fikir soal hutang piutang dan soal wang itulah sebenar-benar kaya.


Jangan terlalu semata-mata mengejar kekayaan wang, kekayaan sebenar bukan sekadar wang ringgit, banyak lagi kekayaan lain..


Apabila kita melepaskan diri daripada mengejar sesuatu yang lebih, dan menyemak serta menikmati apa yang kita sudah sedia ada dengan sedar, kita akan sedari apa yang kita miliki adalah lebih daripada apa yang kita tahu ataupun bayangkan. Berkat daripada perhatian yang kita berikan, apa yang kita miliki akan bertambah dan semakin berganda..



No comments:

Post a Comment